Paneliści: Katarzyna Dańska, Hanna Kamińska, Mirosław Różalski, Jarosław Wartak, prof. dr hab. Ewa Wycichowska (on-line), Maciej Żurek
Moderatorka: dr hab. Klaudia Carlos-Machej, prof. UMFC
Gospodarz panelu: dr hab. Aleksandra Dziurosz, prof. UMFC
Taniec jako niezwykle wszechstronna forma ruchu, zalecana na każdym etapie kształcenia dzieci i młodzieży, będąca działaniem uatrakcyjniającym proces dydaktyczno-wychowawczy, powinien znaleźć się w programie edukacji powszechnej.
Grupa robocza, która zebrała się w trakcie konsultacji przygotowujących program Kongresu Tańca, wypracowała diagnozę dotyczącą stanu edukacji tanecznej w Polsce, a także propozycje zmian, które mogłyby poprawić sytuację w tym zakresie.
Taniec występuje na zajęciach edukacyjnych kształcenia zintegrowanego, wychowania fizycznego czy pozalekcyjnych zajęciach szkolnych w niewielkim stopniu. Jedną z przyczyn jest niedocenianie walorów tańca w rozwoju psychomotorycznym dzieci, inną – brak czasu i odwagi, aby wpleść elementy tańca w ramy programów szkolnych. Niezwykle ważne jest włączanie tańca w przedstawianie różnych obszarów działalności człowieka, m.in. polskich tradycji. Dzieci od najmłodszych lat powinny być przeprowadzane przez proces edukacji tanecznej jak przez ciekawą przygodę. Trzeba zainteresować tańcem również rodziców i upowszechniać go wśród wszystkich pokoleń.
Taniec stawia przed nauczycielem duże wymagania, żąda pełnego zaangażowania i wytrwałości. Nauczyciel powinien być pasjonatem i przewodnikiem, który chce się rozwijać, szkolić i przekazywać swoją wiedzę. Uczeń z kolei powinien być do nauki motywowany pozytywnie. Niezwykle ważne jest uświadamianie, że obie strony procesu nauczania są odpowiedzialne za sukces.
W tanecznym kształceniu zawodowym komisje weryfikujące jego jakość powinny przede wszystkim spełniać rolę doradczą i mentorską. Nauczyciel powinien mieć możliwość aplikacji dłuższego procesu metodycznego, aby uzyskać wymagane efekty pracy z ciałem, które zazwyczaj potrzebuje więcej niż roku do adaptacji i korekty. W związku z tym proponuje się wizytę komisji np. w klasie III szkoły baletowej (wizyta doradcza), a następnie w klasie V (wizyta weryfikująca proces pedagogiczny).
Dla podniesienia prestiżu zawodu nauczyciela konieczne jest wdrożenie rozwiązań systemowych związanych z finansowym wsparciem państwa, jak również zwiększenie obecności tańca w mediach.
Należy promować hasło ,,Taniec daje radość!’’ i zachęcać do tańca w otwartych przestrzeniach publicznych. Potrzebne są także działania, które ukażą taniec jako dobroczynną dla zdrowia i modną formę spędzania czasu dla wszystkich pokoleń.
Konieczne jest zorganizowanie szkoleń metodycznych i z komunikacji interpersonalnej zarówno dla nauczycieli, jak i dla dyrektorów szkół. Nauczyciele tańca powinni współpracować ze sobą i kształcić w porozumieniu z pedagogami innych przedmiotów. W edukacji tanecznej bardzo ważna jest wiedza o biomechanice.
Zauważalna jest potrzeba stworzenia regularnego czasopisma tanecznego, zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej, które będzie prezentować różnorodność gatunkową sztuki tańca i skierowane będzie także do dzieci. Czasopismo powinno mieć szeroki zakres tematyczny oraz posługiwać się niehermetycznym językiem, który zrozumiały będzie dla każdego odbiorcy. Potrzeba stworzenia jednego wirtualnego miejsca spotkań, wymiany kontaktów, użytecznych informacji i metodologii dla polskich nauczycieli tańca.
Przygotowanie merytoryczne panelu: Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Grzegorzem Ajdackim, Beatą Wrzosek-Dopierałą, Pauliną Wycichowską